Szorongás, gyomorgörcs, a kommunikáció kerülése a kollégáiddal. Te is érezted már úgy, hogy a körülötted zajló konfliktusok - ahol lehetsz éppen Te magad is a főszereplő! - nemhogy előrelendítenék munkanapodat, hanem egyenesen “lenyomnak”?

A brit Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) és az üzleti pszichológiával foglalkozó OPP felméréséből az derül ki, hogy egy átlagos munkavállaló - lehet, hogy akár Te is - hetente két órát tölt el valamilyen konfliktussal, emiatt éves szinten értékes munkanapok veszhetnek kárba.

De valóban kárba vesznek?

Ahhoz, hogy a konfliktus káros, időrabló mivoltát teljes bizonyossággal kijelenthessük több szempontból is körbe kell járnunk a munkahelyi konfliktus fogalmát és forrásait.

A hagyományos megközelítés szerint a konfliktus egy dekonstruktív jelenség a szervezet életében, mivel kezelése időt és energiát igényel, rontja a közhangulatot, sőt a cég megítélését, a munkavállalók lojalitását. Egyenesen felelőssé teszi a vezetőt a konfliktusokért, a konfliktust a rossz vezetői magatartás következményeként kezeli. Ezeket az érzelmileg feszült helyzeteket nem megoldani kell, hanem megszüntetni, mivel elvonja vezető figyelmét a „valóban fontos dolgokról”.

Azonban van egy ezzel szöges ellentétben álló felfogás, mely szerint a konfliktus csak abban az esetben káros, ha megoldatlan. Minden más esetben, megfelelő stratégia alkalmazása mellett konstruktív, új, kreatív megoldásokat eredményez. Elősegíti a munkavállalók közötti párbeszédek kialakulást, így az egymás közötti kommunikációt és az együttműködést is javítja.

Mondanom sem kell, hogy mi az utóbbi szemlélet mellett tesszük le a voksunkat. Véleményünk szerint olykor már az is komoly előrelépéshez vezethet, ha elkezdünk pozitívan tekinteni a konfliktusokra. Ha nem mumusként, hanem egy problémamegoldó folyamatként kezeljük.

Ehhez azonban arra van szükség, hogy minden esetben megvizsgáljuk ezeknek az érzelmileg telített helyzeteknek az okát, forrását, hiszen csak ebben az esetben tudjuk alkalmazni a legmegfelelőbb stratégiát.

Tapasztalataink szerint a munkahelyi konfliktusok leggyakoribb forrása:

A túl kevés vagy túl sok információ

Biztos ismerős a szituáció, amikor nem áll rendelkezésedre elég információ egy feladat elvégzéséhez, vagy ültél már olyan hosszúra nyúló meetingeken is, ahol sok minden hangzott el, ennek következtében pedig lényegi információk vesztek a homályba. És akkor még szót sem ejtettünk arról, hogy egy bizonyos közlés hány módon értelmezhető.

Amennyiben egy szervezeten belül nem megfelelő a az információáramlás, ha szervezeti kultúrának nem része az egymás közötti hatékony kommunikáció, akkor számos feszült helyzetnek hagyunk teret a kibontakozáshoz.

Persze, ez sokkal bonyolultabb annál, mint ahogyan ezt az imént felvázoltuk, hiszen a megfelelő kommunikációs stratégia kiválasztása függ a kommunikáció irányától (egyirányú közlés vagy van lehetőség az interakcióra, a vezetőségtől a munkavállalók felé, vagy a munkavállalóktól a vezetőség felé áramlik az információ), a szituációtól, a közlés céljától (feladatkiosztás, feedback, motiválás) és még sorolhatnánk.

Az imént felsoroltakkal ellentétben a legsúlyosabb problémát mégis a munkavállalók saját, belső vívódásai okozzák. Amikor nem vagy nem megfelelően hozzák a kollégájuk vagy vezetőjük tudomására a véleményüket, igényüket. Munkaidődnek Te hány százalékát töltöd vívódással? Véleményed kifejezése frusztrációt okoz?

Ám már az is komoly frusztrációhoz vezethet, hogy nyitott vagy csukott ablaknál dolgozzunk, menjen vagy ne menjen az a fránya klíma. Gondolj csak bele akkor milyen hatással vannak rád a karrieredet és a jövődet érintő kérdések! Akkor amikor már sokadjára kapod a nem szeretem feladatokat, amikor a héten már harmadjára csak Te maradsz munkaidő után, amikor már megint más aratja le a Te teljesítményedet után a babérokat, na akkor lesz nem mindegy, hogy nyitva vagy csukva van-e az a bizonyos ablak.

Ezek a szituációk azonban kezelhetőek. A számunkra fontosa kérdésekben megéri érvényesíteni önmagunkat, akár konfliktust is kezdeményezni. Mindezt természetesen asszertívan és konstruktívan.

Kíváncsi vagy, hogy milyen asszertív és konstruktív stratégiák segíthetnek ebben? Akkor jelentkezz májusi kurzusunkra, ahol a pont erről tanulhatsz.


Kövess minket a Facebookon, mert érdekes tartalmakat osztunk meg ott is!

Aktuális tréningjeink

Személyre szabott tréning, egyéni időpontokban

Személyre szabott tréning, egyéni időpontokban

Szeretnéd fejleszteni a kommunikációs képességedet? Egy teljesen személyre szabott tréning keretében, akkor, amikor neked belefér az idődbe? Itt egy lehetőség, ami pont neked szól.

Először, egy teljesen ingyenes személyes konzultáció...

Bővebben ...

Coaching szemléletű vezetői tréning (gyorsított)

Coaching szemléletű vezetői tréning (gyorsított)

Kinek ajánljuk?

A képzést vezetőknek, menedzsereknek, vállalkozóknak ajánljuk és mindazoknak, akik sikeresebbek, tudatosabbak és magabiztosabbak szeretnének lenni vezetői hivatásuk gyakorlása során és magánéletükben is. Jelentkezz, ha rövid időn belül szeretnél gyakorlatias tudást...

Bővebben ...