Melyik személyiségtípusba tartozol? Kellemetlen, feszültségekkel teli szituációként tekintesz a konfliktusokra, esetleg félsz tőlük vagy pedig elengedhetetlenek a napi adrenalinszinted biztosításra?

Még ha eddig nem is gondolkodtál rajta, neked is megvan az egyéni stílusod, ahogyan a konfliktusok megoldásához fogsz. Lehet, hogy éppen együttműködés jellemez, de az is lehet, hogy dominánsabb, irányítóbb típus vagy. A következő infogarifka segítségével reflektálhatsz önmagadra. Nézd meg a képen látható konfliktus kezelési stratégiákat és vizsgáld meg, melyek a leginkább jellemzőek rád!

strategia

Rád melyik konfliktuskezelési stratégia igaz?

Mivel mindannyiunknak van egy meghatározó stratégiája, amit általában alkalmazunk, de ez nem jelenti azt, hogy a szituáció, a partner és egyéb körülmények hatására ne változtatnánk a stílusokon. És ez így van jól, hiszen akkor tudunk konstruktívan hozzáállni ezekhez az érzelmileg túlfűtött szituációkhoz, ha törekszünk a lehető legmegfelelőbb stratégia kiválasztására.

Lehet, már Te is megkaptad azt a jelzőt, hogy nem állsz bele konfliktusokba. Nem vagy egyedül. Az emberek többsége, ha teheti elkerüli ezeket a helyzeteket. Ennek oka nagy valósínűséggel a konfliktusokhoz társuló negatív tapasztalatok, a partnerünkhöz kapcsolt attitűdök. Veled is előfordult már, hogy meg voltál győződve a beszélgetőpartnered reakciójáról, végig pörgetted a fejedben, az összes lehetséges válaszát mielőtt ő akár egy szót is szólt volna? Ennek hatására inkább csendben maradtál, gyorsan témát váltottál, vagy akár tovább álltál?

Bármennyire is rosszul hangoznak a fent leírtak, vannak olyan szituációk, amikor az elkerülés igen is hatékony stratégia lehet.

Nézzük meg mikor nem érdemes beleállnod a konfliktusba:

  1. Valójában nem is fontos számodra a konfliktus tárgya.
  2. A konfliktus megoldásánál vannak fontosabb ügyeid, amelyek prioritást élveznek.
  3. Szükséged van arra, hogy megnyugodj és felülemelkedj az érzelmi feszültségen.
  4. Nem áll rendelkezésedre elegendő információ, időre van szükséged.
  5. Nem a te felelősséged vagy feladatköröd a probléma megoldása.
  6. Több erőfeszítésbe kerül a konfliktus megoldás, mint a belőle származó haszon.

A lista még bővíthető, de remélem sikerült rávilágítanom arra hogy, bizonyos esetben az elkerülő magatartás is lehet célravezető, még ha a közvélemény olykor negatívan ítéli meg azokat, akik „nem állnak ki magukért”, hiszen lehet, hogy nyomós okuk van rá.

Természetesen, ezzel nem biztatni szeretnélek a konfliktusok elkerülésre, sokkal inkább arra, hogy a szituációhoz mérten válaszd ki a lehető legjobb stratégiát, hiszen

„Az igazi ellentét ugyanis nem konfliktushelyzetekben részt vevő személyekben keresendő, de még csak nem is a harmónia és a konfliktus között húzódó határvonalban, hanem a konfliktuskezelés módjában.”

(Forrás: Hofmeister-Tóth Ágnes, Mitev Ariel Zoltán: Üzleti kommunikáció és tárgyalástechnika, Akadémia Kiadó, 2007., 179., 179-192. o.)

Ha szívesen tanulnál még mélyebben arról, hogy miként kezeld a hétköznapi életben adódó konfliktusokat, ha meg akarod tanulni a konkrétan alkalmazható stratégiák fortélyait, akkor következő tréningünk éppen Neked szól. Itt tudsz róla bővebben olvasni


Kövess minket a Facebookon, mert érdekes tartalmakat osztunk meg ott is!

Aktuális tréningjeink

Személyre szabott tréning, egyéni időpontokban

Személyre szabott tréning, egyéni időpontokban

2019 szeptembertől

Szeretnéd fejleszteni a kommunikációs képességedet? Egy teljesen személyre szabott tréning keretében, akkor, amikor neked belefér az idődbe? Itt egy lehetőség, ami pont neked szól.

Először, egy teljesen ingyenes személyes...

Bővebben ...

Coaching szemléletű vezetői tréning (gyorsított)

Coaching szemléletű vezetői tréning (gyorsított)

Kinek ajánljuk?

A képzést vezetőknek, menedzsereknek, vállalkozóknak ajánljuk és mindazoknak, akik sikeresebbek, tudatosabbak és magabiztosabbak szeretnének lenni vezetői hivatásuk gyakorlása során és magánéletükben is. Jelentkezz, ha rövid időn belül szeretnél gyakorlatias tudást...

Bővebben ...